ဟိႏၵဴဘာသာ၊ ဗုဒၶဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာ တုိ႕သည္ ကမၻာေပၚတြင္ အထင္ရွားဆုံးေသာ ဘာသာေရး၊ ဘာသာတရားမ်ားျဖစ္ၾကသည္။တရုတ္ျပည္တြင္ ကြန္ျဖဴးရွပ္ ၀ါဒ၊ေတာက္ (Dao) ၀ါဒကုိလည္း လက္ခံၾကသည္။ဂ်ပန္တြင္ ထင္ရွားစြာယုံၾကည္လက္ခံၾကသည္မွာ ရွင္တုိဗုဒၶဘာသာျဖစ္သည္။ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ားက စၾကာ၀ဌာအနႏၱကုိ ျဗမၼာက ဖန္ဆင္းသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ခရစ္ယာန္၊ ဂ်ဴးႏွင့္ အစၥလာမ္ ဘာသာ၀င္မ်ားက ထာ၀ရဖန္ဆင္းရွင္ ထာ၀ရဘုရားသခင္ကုိ ယုံၾကည္ၾကသည္။
အဆုိပါ ဘာသာေရးယုံၾကည္မွဳ အယူအဆမ်ားသည္ လူယဥ္ေက်းမွဳ၊ စီးပြားေရးဆက္ႏြယ္မွဳ လူတုိ႕သြားလာဆက္ဆံမွဳမ်ား အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ အေၾကာင္းတရားမ်ားေၾကာင့္ ကမၻာလူအဖဲြ႕အစည္းတြင္ ပ်ံ႕ႏွံသြားသည္။ဘာသာအသီးသီးသည္ ကုန္ကူးသန္းသြားလာျခင္းေၾကာင့္ အမ်ားဆုံးစတင္ေ၇ာက္ရွိလာျခင္းျဖစ္သည္။ေရွးက လူတုိ႕ကုန္ကူးသန္းသြားလာျခင္းသည္သေဘၤာျဖင့္သာ ကူးသန္းသြားလာၾကသည္။အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႕ အစၥလာမ္ဘာသာေ၇ာက္ရွိျခင္လည္း ပင္လယ္ေရေၾကာင္းႏွင့္ ကုန္စည္ကူးသန္းသြားလားျခင္းျဖင့္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေရာက္ရွိလာၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ ရခုိင္ကမ္းရုိးတန္းေဒသသုိ႕ ေရွးႏွစစ္ေပါင္း(၁၀၀၀)ေက်ာ္ခန္႕ကတည္းကပင္ အစၥလာမ္ဘာသာ ပ်ံ႕ႏွံေရာက္ရွိလာသည္ဟု သမုိင္းပညာရွင္မ်ားက ဆုိပါသည္။၁၄ရာစုတြင္ စုမားၾတား၊ ဂ်ာဗာ၊ မေလးကၽြန္းဆြယ္ တုိ႕မွတဆင့္ အာရဗ္ကုန္သည္မ်ားသည္ ျမိတ္ျမဳိ႕သုိ႕ ေရာက္ရွိလာသည္ဟု ေမာရစ္ေကာလစ္ေရး Into Hidden Burma ကုိဦးခင္ေမာင္ၾကီး ဘာသာျပန္သည္႕ စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၂၁၁ တြင္ ေရးသားထားပါသည္။
ေအဒီ (၇၀၀) ႏွင့္ ေအဒီ(၁၅၀၀) ခုႏွစ္ မ်ားအတြင္း အာရဗ္ကုန္သည္မ်ား၊ ပါးရွန္းကုန္သည္မ်ားႏွင့္ ေရာမကုန္သည္မ်ားသည္ ၎တုိ႕ဧ။္ ကုန္သေဘာၤမ်ားျဖင့္ ျမန္မာႏွင့္ တရုတ္ႏုိင္ငံကမ္းေျခမ်ားကုိ ေရာက္ခဲ့လာၾကသည္။ေအဒီ (၇၈၈-၈၁၀) နန္းတတ္သည္႕ မဟာတုိင္စႏၵာမင္းလက္ထပ္ အာရဗ္ကုန္သေဘာၤမ်ားႏွင့္ ရမ္ူျဗဲကၽြန္းအနီးတြင္လပ်က္စီးရာ ကုန္သေဘာၤသားမ်ားအားလုံးကုိ ဘုရင္ကလာကယ္ဆယ္ျပီး ရခုိင္ျပည္အတြင္းရွိ သင့္ေလွ်ာ္ေသာ ေက်းရြာမ်ားတြင္ အေျခခ်ေနထုိင္ခြင့္ေပးခဲ့သည္။သေဘာၤသား ကုန္သည္မ်ား အားလုံး မြတ္စလင္ အာရဗ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။
အလားတူပင္ ေက်ာက္ျဖဴ၊ ပုသိမ္၊ သံလွ်င္၊ မုတၱမ၊ ျမိတ္ စသည္႕သေဘာၤဆိပ္ကမ္းမ်ားတြင္လည္း သေဘာၤမ်ားပ်က္ျပီး မြတ္စလင္သေဘာၤသားမ်ားႏွင့္ကုန္သ္ခဲ့ေၾကာင္း မြန္-ျမန္မာ ၇ာဇာ၀င္မ်ားတြင္ ေတြ႕ႏဳိင္ပါသည္။ျမန္မာကမ္းရုိးတန္းတေလွ်ာက္ ဒါရ္ဂါေခၚ အစၥလာမ္သူေတာ္စင္တုိ႕ ဂူသခ်ဳိင္းမ်ားကုိ ေနရာအႏွံအျပားတြင္ ေတြ႕ရွိရျခင္းသည္ အစၥလာမ္သူေတာ္စင္မ်ားႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာေရာက္ရွိေၾကာင္း မ်က္ျမင္သက္ေသ သာဓက ျဖစ္ပါသည္။(ဆရာခ်ယ္ဧ။္ ေရွးဦးမြတ္စလင္မ်ား(၁၇၈၉) ျဗိတိသွ် ဘာမားေဂဇက္ကုိ ကုိးကားသည္-စာမ်က္ႏွာ ၁၆)
ေအဒီ (၈)ရာစုမွ ပုဂံမင္းဆက္ ပိတ္သုန္မင္း လက္ထက္တြင္ တရုတ္အေရွ႕ အိႏိၵယကၽြန္းစု(အင္ဒုိနီး၇ွားႏွင့္ မဒ၀ါစကတုိ႔မွ အာရပ္ ကုန္သည္မ်ားသည္ သုံႏွင့္ မုတၱမမ်ားသုိ႕ေခတၱလာေရာက္ လည္ပတ္ေလ့ရွိသည္။ထုိမွ တဆင့္ အစၥလာမ္ဘာသာ ေရာက္ရွိလာသည္။(ဦးၾကည္ B.A,(Hons)(Hist) ျမန္မာရာဇာ၀င္ စာမ်က္ႏွာ ၁၅၆၊ ၁၅၇)
ေအဒီ (၈) ရာစုမွ (၁၅) ရာစုအတြင္း အာရဗ္ႏွင့္ ပါရွန္ ကုန္သည္ မ်ားသည္ အေရွ႕တုိင္းႏုိင္ငံမ်ား ပင္လယ္ေ၇ေၾကာင္းတခုလုံးကုိ စုိးမုိးေနျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ လုပ္ငန္းအခ်က္အခ်ာဗဟုိဌာနမ်ားတြင္ အေျခခ်ေနထုိင္ လုပ္ကုိင္လာရာမွ အစၥလာမ္ဘာသာ ေရာက္ရွိလာျခင္းျဖစ္သည္။ေအဒီ (၁၆၆၀) ျပည္႕ႏွစ္တြင္ ရခုိင္ဘုရင္ ' စႏၵာသုဓမၼ' ထံသုိ႕ ' ရွားရွဴးဂ်ာ' ဘုရင္ ခုိလွဳံသည္။နားလည္မွု လြဲျပီး ရွားရွဴဂ်ာႏွင့္ ေနာက္လုိက္မ်ားကုိ သုတ္သင္ပစ္သည္။လြတ္ေျမာက္သြားသူ မြတ္စလင္မ်ားမွာ ကမန္လူမ်ဳိးေလးစစ္သည္ေက်ာ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။' စႏၵာ၀ိဇယ မင္း ' (၁၇၁၀-၁၇၃၁) လက္ထပ္တြင္ ကမန္တုိ႕ကုိေအာင္ႏုိင္ရာ ကမန္မြတ္စလင္မ်ားအား စစ္ေတြ သာယာုန္းရြာႏွင့္ ရမ္းျဗဲသုိ႕ နယ္ႏွင္ဒဏ္ပုိ႕သည္။ယင္း ေဒသမ်ား စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴ၊ သံတဲြ နယ္မ်ားတြင္ တုိင္းရင္းသား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ား ရွိႏွင့္ျပီးျဖစ္သည္။
၁၅၃၉ ခုႏွစ္တြင္ တပင္ေရႊထီးက ပဲခူးကုိတုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္ျပီး ၁၅၄၇ ခုႏွစ္တြင္ ျမိဳ႕ေဟာင္းကုိ တုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္ျပန္သည္၁၇၀၇ ခုႏွစ္တြင္ စေနမင္းက သံတဲြကုိ တုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္သည္။၁၆၁၃ ခုႏွစ္တြင္ အေနာက္ဘက္ လြန္မင္းက သံလွ်င္ကုိတုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္သည္။ယင္းသုိ႕ တုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္ျပီး ဖမ္းဆီးလာေသာ မြတ္စလင္မ်ားအား ေျမဒူး(ေရႊဘုိခရုိင္) ပင္းယ(စကုိင္းတုိင္း) လက္ပံ(ေက်ာက္ဆည္ခရုိင္) ယင္းေတာ္ (ရမည္းသင္း ခရုိင္) စသည္႕ေနရာမ်ားသုိ႕ ပုိ႔ေဆာင္ေနရာခ်ထားေပးသည္။
ဘုိးေတာ္ဘုရားလက္ထပ္ ၁၈၀၁ ခုႏွစ္တြင္ ေရးထုိးထားေသာ ' ဗုိလ္မင္းလွေက်ာ္ထင္' ေက်ာက္စာတြင္ စေနမင္း (၁၆၉၈-၁၇၁၄) လက္ထပ္ ရခုိင္ျပည္မွ ေခၚေဆာင္၍ ေရာက္ရွိလာေသာမြတ္စလင္ (၃၇၀၀)ကုိ ေတာင္ငူ၊ ရမည္းသင္၊ ေညာင္ရမ္း၊ ယင္းေတာ္၊ မိထီၳလာ၊ ပင္းတယ၊ တဖက္ေဆြ၊ ေဗာဒိ၊ သာစည္၊ ေျမဒူး၊ စည္ပုတၱရာ၊ ဒီပဲယင္းတုိ႕တြင္ အေျခစုိက္ ေနရာခ်ထားေပးသည္ဟု ေရးထုိးထားသည္။
ကမၻာေပၚတြင္ ဟိႏၵဴ၊ ဗုဒၶ၊ ခရစ္ယာန္ႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာဟု ဘာသာၾကီးေလးခု ရွိရာ အဆုိပါဘာသာ အယူ)၀ါဒမ်ားသည္ နည္းလမ္းအသြယ္သြယ္ျဖစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းေရာက္ရွိလာၾကသည္။ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ မည္သည္႕အယူ၀ါဒ အေတြးအေခၚမွ် အစျပဳျဖစ္တည္ေပၚေပါက္ရာ ေဒသတခု မဟုတ္ပါ။ကမၻာယဥ္ေက်းမွဳ အေစာဆုံးထြန္းကားသည္ တိဂရစ္ႏွင့္ယူဖေရတီး ျမစ္ႏွစ္သြယ္ၾကားေဒသဟု ကမၻာသမုိင္းႏွင့္ သုေေတသန ပညာရွင္မ်ားက အသိအမွတ္ျပဳထားၾကသည္။အာရွတုိက္မွ လူသားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားမွာ မြန္ဂုိလြိဳက္အုပ္စုမွတိဘက္တုိဘားမင္းအႏြယ္မ်ားျဖစ္ာကသည္။အိႏၵိယတုိက္ငယ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွ လူမ်ဳိးႏြယ္မ်ားမွာ တိဘက္တုိဘားမင္း အႏြယ္ႏွင့္ အာရိယာန္ လူမ်ဳိးမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ျမန္မာႏုိင္ငံ အိႏၵယတုိက္ငယ္ရွိ လူသားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားသည္ အာရိယာန္အႏြယ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။သမုိင္းအဆုိအရ ျမန္မာျပည္တြင္ မြန္၊ ပ်ဴ၊ သက္၊ ကမ္းယံ ဟူေသာ အဓိကမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ား ေရွးဦးလာေရာက္ အေျခခ်ေနထုိင္ခဲ့ၾကရာ ၎တုိ႕အားလုံးသည္ တိဘက္တုိဘားမင္းအႏြယ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကပင္ ယဥ္ေက်းမွဳတုရာ မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားသည္ စုေ၀းေနထုိင္လာၾကရမွာ တစတစ လူဦးေရတုိးပြား တုိးပြားမ်ားျပားလာျခင္းျဖင့္သည္။ကခ်င္၊ ခ်င္း၊ ရခုိင္၊ မြန္၊ ကယား ရွမ္းျပည္နယ္မ်ားတြင္ ဓေလ့စရုိက္ ယဥ္ေက်းမွဳ ဆင္တူရာ လူမ်ဳိးမ်ား စုေပါင္းေနထုိင္လာၾကသည္။ျမန္မာျပည္အေနာက္ပုိင္း ရခုိင္ျပည္နယ္သည္ အႏၵိယတုိက္နယ္နမိတ္ခ်င္း ဆက္စပ္ေနသည္။ယေန႕ျမန္မာျပည္မႏွင့္ ရခုိင္ရုိးမေတာက္တန္းၾကီးက ကာဆီးေနသည္။ထူထပ္ေသာ မုတ္သုံ သစ္ေတာၾကီးေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္နယ္သည္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္အထိပင္ သီးျခားတုိင္းျပည္တခုအျဖစ္ တည္ရွိေနခဲ့သည္။ဌာေနတုိင္း၇င္းသားမ်ားသည္ ကုိယ့္ထီး ကုိယ့္နန္း ကုိယ့္ဘုရင္ ကုိယ့္သခင္ ျဖစ္ သီးျခားယဥ္ေက်းမွုျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။သမုိင္းသက္ေသခံပါသည္။အစၥလာမ့္ အေတြးအေခၚသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ေရာက္ရွိလာသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီ ရွိေနပါသည္။
သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ ျမန္မာျပည္မအတြင္းသုိ႕ အစၥလာမ္ဘာသာအေတြးအေခၚ ေရာက္ရွိျပန္ႏွံလာသည္မွာ ေညာင္ရမ္းေခတ္ စေနမင္းႏွင့္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဆဌမမင္းဆက္ ဘုိးေတာ္ဘုရားသည္ ရခုိင္ကုိ သိမ္းပုိက္ေအာင္ျမင္သည္။ရခုိင္ဘုရင္ႏွင့္ မိသားစုမ်ား၊ မူးမတ္ပညာရွိမ်ား အတတ္ပညာရွင္မ်ားကုိ ျမန္မာျပည္မကုိ ေခၚေဆာင္သြားသည္။ရခုိင္မွ မဟာျမတ္မုနိရုပ္ပြားေတာ္မ်ားကုိ ပင့္ေေဆာင္သည္။ယင္းသုိ႕ ပင့္ေဆာင္ရာတြင္ ရခုိင္တုိ႕က တုိက္ခုိက္တားဆီးေသာေၾကာင့္ ရခုိင္မြတ္စလင္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာကုိ စစ္မွဳထမ္းအျဖစ္ အဓမၼသိမ္းသြင္းကာ အေစာက္အေရွာင့္ျဖင့္ေခၚလာခဲ့သည္။မႏၱေလးသုိ႕ေရာက္ေသာအခါ ထုိမြတ္စလင္မ်ားကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံအထက္ပုိင္း ေရႊဘုိ၊ မိတီၱလာ၊ ရမည္းသင္း၊ ေက်ာက္ဆည္ စသည္႕ မႏၱေလး ခရုိင္မ်ားတြင္ ေနရာခ်ေပးသည္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္ စေနမင္းလက္ထက္ကတည္း ယေန႕တုိင္အစဥ္တစုိက္ အေျခခ်ေနထုိင္လာခဲ့ေသာ တုိင္းရင္းသားအစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းမ်ဳိးစုံျဖင့္ ရွင္သန္ရပ္တည္လာခဲ့ၾကသည္။အထူးသျဖင့္ လယ္ယာလုပ္ငန္းျဖင့္ အသက္ေမြးၾကသည္။ပညာတတ္အခ်ဳိ႕သာလွ်င္ အစုိးရ အမွဳထမ္းမ်ား အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္လွ်က္ရွိၾကသည္။အမ်ားစုမွာ လယ္ယာလုပ္ငန္း၊ ကုန္ေရာင္းကုန္၀ယ္ ကုန္သည္မ်ားအျဖစ္သာ ရပ္တည္ေနၾကသည္။အထက္ေဖာ္ျပပါ ခရုိင္နယ္မ်ားတြင္ ဗာမာယဥ္ေက်းမွဳအတုိင္း ၀တ္စားဆင္ယင္ေနထုိင္ေျပာဆုိကာ ရုိးသားစြာ သမာအာဇီ၀ျဖင့္ လုပ္ကုိင္စားေသာက္လ်က္ အသက္ရွင္ေနထုိင္လွ်က္ရွိသည္႕ ေက်းရြာၾကီးမ်ားရွိပါသည္။ဘာသာတရားကုိ အစြန္းေရာက္ စဲြလမ္းယုံၾကည္ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္ၾကသူ အခ်ဳိ႕သာလွ်င္ အက်ီရွည္၀တ္၊ ဦးထုပ္ေဆာင္း၊ မုတ္ဆိတ္ထားၾကသည္။ဘာသာေရးဆရာ(ဘုန္းၾကီး)မ်ား တခ်ဳိ႕သာ မုတ္ဆိတ္ထား ဦးထုတ္ေဆာင္းၾကသည္။ဗမာစကားမွလဲြ၍ အျခား အိႏိၵယစကား(ဟင္ဒူစတန္စကား)၊ အူရ္ဒူစကား၊ လုံး၀(လုံး၀) မေျပာတတ္ၾကေပ၊ ျမန္မာစာ၊ အဂၤလိပ္စာ တတ္ေျမာက္ၾကသည္။ျမန္မာစာ၊ ျမန္မာ စကားကုိသာေျပာတတ္ၾကသည္ နားလည္ၾကသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ အေရွ႕ဘက္တြင္ တရုတ္ျပည္၊ ထုိင္း၊ လာအုိ၊ ႏုိင္ငံမ်ား အေနာက္ဘက္တြင္ အိႏၵိယ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ နယ္နမိတ္ခ်င္း ထိစပ္ေနပါသည္။တရုတ္ျပည္ႏွင့္ နယ္စပ္ခ်င္းထိစပ္ေနေသာ ကခ်င္၊ ရွမ္းျပည္နယ္မ်ားမွ ရွမ္း၊ ၀၊ ဂ်ိန္းေဖာ၊ လီဆူး၊ ရ၀မ္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ တရုတ္ႏုိင္ငံတြင္ေရာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းမွာပါ ရပ္တည္ေနၾကသည္ကုိ ယေန႕တုိင္ေတြ႕ရွိႏုိင္ပါသည္။ထုိင္းႏုိင္ငံႏွင့္ထိစပ္လ်က္ရွိေသာ မြန္ျပည္နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္တုိ႕မွ မြန္၊ ကရင္ လူမ်ုိးစုမ်ားသည္ ထုိင္းႏုိင္ငံဘက္ျခမ္းတြင္ ထုိင္းႏုိင္ငံသားအျဖစ္ေနထုိင္လ်က္ရွိၾကသည္။ခရစ္ယာန္၊ ဗုဒၶဘာသာ၊ အစၥလာမ္ဘာသာ အသီးသီးကုိ လက္ခံယုံၾကည္ကုိးကြယ္ၾကသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံသား ျမန္မာတုိင္းရင္းသားျဖစ္ျခင္းသည္ အဓိကျဖစ္သည္။ဘာသားႏွင့္ ယုံာကည္ကုိးကြယ္မွဳသည္ သာမညျဖစ္ပါသည္။ႏွစ္ကာလၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ်ေရွးယခင္ကတည္းက အေျခခ်ေနထုိင္လာသာ တုိင္းရင္းသားအစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ား အေရအတြက္မွာလည္း တုိးပြားလာပါသည္။ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္း ကုန္ကူးသန္းသြားလားရင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ရင္း၊ အျမဳိ႕ျမိဳ႕အနယ္နယ္တြင္အေျခခ်ေန ထုိင္စားေသာက္လုပ္ကုိင္လွ်က္ရွိသည္။ ဗမာစကားေျပာသည္ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမွဳ ဆင္ယင္ထုံးဖဲြ႕မွဳ ျမန္မာဓေလ့ ထုံးတမ္းဥပေဒမ်ားအတုိင္း လုိက္နာေနထုိင္လွ်က္ရွိၾကသည္။
လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း(၁၀၀၀) ေက်ာ္႕ခန္႕ကတည္းကပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႕ အစၥလာမ္အယူအဆ အေတြးအေခၚ ေရာက္ရွိပ်ံ႕ႏွံ႕လာပါသည္။ဘာသာအယူ၀ါဒကုိ အဓမၼစည္းရုံးသိမ္းသြင္းျခင္းျဖင့္ ပ်ံ႕ႏွံ႕လာသည္မဟုတ္ပါ။အခ်ိန္ကာလရွည္လွ်ား ၾကာျမင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် လူတုိ႕အခ်င္းခ်င္း ေပါင္းသင္းဆက္ဆံၾကရမွာ ဘာသာေရးယုံၾကည္ခ်က္ မတူသူခ်င္း ထိမ္းျမားလက္ထက္ၾကကာ ဘာသာေျပာင္းၾကမွဳမ်ားလည္း ရွိလာသည္။ေနထုိင္ရာေဒသအလုိက္ ပတ္၀န္းက်င္ လူအဖဲြ႕အစည္းႏွင့္ အဆင္ေျပစြာ လုိက္ေလ်ာညီေထြ ေနထုိင္လာခဲ့ၾကသည္။ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းရွိ တုိင္းရင္းသား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္တေလွ်ာက္ လုံးတြင္ ဘုရင့္ သစၥာေတာ္ခံတပ္မွဴးမ်ား၊ ေသြးေသာက္ စစ္သည္မ်ာ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ဗုိလ္မွဴး ဗုိလ္ၾကီးမ်ားမွာ နယ္စား၊ ရြာစားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ေက်းရြာသား ေယာက်ာၤးမ်ားမွာ ေသွ်ာင္ဆံထုံး ႏွင့္ ထုိးကြင္းမင္ေၾကာင္ႏွင့္ျဖစ္သည္။ေတာင္ရွည္ပုဆုိး၊ ရင္ဖုံးတုိက္ပုံ၊ ၀တ္ဆင္ၾကသည္။ေဆြမ်ဳိးစဥ္ဆက္၊ အဘ၊ အေမ၊ အဖုိး၊ အေမၾကီး၊ ဘေဒြး၊ ေဒြးေလး၊ ဦးေလး၊ အရိးေလး၊ ၾကီးေတာ္၊ အရီးၾကီး စသည္႕ ေဆြမ်ဳိးစပ္ ေ၀ါဟာရ အသုံးအႏွဳံးမ်ားသည္ ယေန႕တုိင္ပင္ အညာေက်းလက္ေဒသ ဗမာအစၥလာမ္ ဗမာ ဗုဒၶဘာသာရြာမ်ားတြင္ ေခၚေ၀ၚ သုံးစဲြၾကဆဲျဖစ္ပါသည္။
(၁၈၂၄-၂၅) ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပဲြျဖစ္ပြားျပီးေနာက္ အဂၤလိပ္တုိ႕က ရခုိင္ျပည္နယ္ႏွင့္ တနသာၤရီတုိင္း တုိ႕ကုိ သိမ္းပုိက္ခဲ့သည္။ျမန္မာႏုိင္ငံ တစိတ္တပုိင္း လြတ္လပ္ေရး ဆုံးရွံဴးသြားသည္။လြတ္လပ္ေ၇း ၾကဳိးပမ္းမွဳ ကာလာမ်ားတြင္ ဗမာမြတ္စလင္စစ္သည္၊ ျမင္းတပ္၊ ျမင္းစီး စစ္သည္မ်ားက ဘုရင့္တပ္ႏွင့္အတူ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕ေတာ္လွန္ေရးစစ္ပဲြမ်ားတြင္ ပါ၀င္တုိက္ပဲြ ၀င္ခဲ့ၾကသည္။
ထုိနည္းတူ လြတ္လပ္ေ၇းၾကဳိးပမ္းမွဳ ကာလတေလွ်က္လုံးတြင္လည္း လူသားအခ်င္းခ်င္း အသိဥာဏ္၊ ဆင္ျခင္တုံတရား၊ စာနာေထာက္ထားမွဳ၊ သနားၾကင္နာမွဳ၊ ေမတၱာထားၾကရမည္႕ကာလ၊ ယဥ္ေက်းမွဳေတြ စည္ပင္ဖံြ႕ျဖိဳးေနသည္႕ ကာလျဖစ္ပါသည္။အသိတရား၊ သတိတရားမ်ားကုိ ႏွလုံးသားမွာ သုိမွီး သိမ္းဆည္းကာ အမိႏီုင္ငံေတာ္ၾကီး ေခတ္မီမွီျဖိဳး တုိးတတ္ေရးအတြက္(ႏုိင္ငံျခားမွ နယ္ခ်ဲ႕ေရာက္၇ွိလာေသာ ဘာသာေရး အယူအဆ၊ အေတြးအေခၚမ်ားကုိ ေဘးဖယ္ထားျပီး) ဥာဏ္ရည္၊ စြမ္းရည္၊စီမံခန္႔ခဲြတတ္မွဳ၊ပည္႕၀ထက္ျမက္ေသာလူသားအရင္းအျမစ္မ်ားကုိ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ၾကရမည္ကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံသားတုိင္း နားလည္သေဘာေပါက္ေရး အတြက္ ပညာေပးလွ်က္ရွိေနပါသည္။
ျမန္မာျပည္သားဟူေသာ တုိးတတ္ျမင့္မားသည္႕ အသိတရားဆန္းသစ္သည္႕ အေတြးအေခၚအယူအဆမ်ားျဖင့္သာ ကမၻာႏွင့္ယွဥ္ေဘာင္ တန္းႏုိင္ၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။ဘာသာစဲြ၊ လူမ်ဳိးစဲြကင္းစြာျဖင့္ တုိင္းျပည္ တုိးတတ္ဖံြ႕ျဖိဳးေရးကုိစည္းလုံးညီညြတ္စြာ ေဆာင္ရြက္ေနထုိင္ ရပ္တည္ၾကရန္ တုိက္တြန္းေရးသားအပ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment